CHARLIE'S SINGLE ORIGINS:


CHARLIE'S SPECIALS


CHARLIE'S EXTRA'S


WIE IS CHARLIE?

 

ZIJN BEROEP: Koffiebrander, met heel zijn hart. 

ZIJN PASSIE: Koffie, van het kleinste boontje tot de lekkerste mok.

ZIJN VISIE: Klantgericht, kleinschalig en ambachtelijk. 

ZIJN MISSIE: Iedereen kan goede koffie drinken. 

ZIJN MOTTO: Alles kan!

ZIJN DROOM: Een eigen koffiebranderij, werd op 7 DEC 2019 een feit!

Buiten zijn jarenlange werkervaring heeft hij middels studiereizen, vakbeurzen en jureren (bijv. in Guatemala bij 'Cup of Excellence'), nog meer diepgang, vakkennis en ervaring opgedaan in de koffiewereld. Charlie wilde graag zijn liefde voor het vak op eigen wijze vormgeven en met jullie delen. Daarom besloot hij na 27 jaar koffie branden in loondienst, om zelfstandig verder te gaan en zijn eigen kleinschalige ambachtelijke koffiebranderij te realiseren.

 

 

Het verhaal achter het logo, klik op de foto

Dit is hoe het allemaal begon.

Op een prachtige plek In Maastricht, Midden in het stadspark, In een van de voormalige kazernes vond Charlie eind 2019 de perfecte plek en creëerde op 9 m2 de KLEINSTE KOFFIEBRANDERIJ van Nederland. Hij verkocht zijn koffie uit het raam.

Totdat..... Ach ja, eind goed al goed.

De locatie waar het allemaal begon als kleinste koffiebranderij van Nederland versus...

... de ruime nieuwe locatie van waaruit Charlie vanaf oktober 2021 zijn lekkere koffies brandt.


Charlie's Coffee,zuivere koffie of...?

 

Prijzen blijven stijgen, van energie, gas , groenten, fruit tot bier en koffie aan toe.
Ook Charlie zal helaas mee moeten gaan middels een prijsverhoging.
Echter doen ze dit niet zomaar, niet ongenuanceerd.

Hun uitgangspunt was en blijft dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om te kunnen genieten van koffie tot in perfectie.

  • Ze hebben besloten hun verlies hierin te nemen doordat ze een deel van de prijsstijging zelf op gaan vangen.
    Ze zullen dus niet het totaal van de stijgende kosten door berekenen.
    Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen.

 

  • Om de certificering ‘biologisch’ te mogen hanteren op hun pakjes koffie, moeten ze een aanzienlijk bedrag aan Skal betalen. ( Skal houdt toezicht op de hele Nederlandse biologische keten.) Dit gaat Charlie niet meer doen. Het zou zijn koffie alleen maar nog duurder maken.
    Daarbij is het nog maar de vraag of al die certificeringen en de hoge kosten ervan wel toegevoegde waarden hebben.
    Lees bijvoorbeeld dit artikel van De Wageningen University & research:
    https://www.wur.nl/nl/artikel/eerlijke-handel-duurt-het-langst-1.htm

 

  • Verder zijn zij een kleine ambachtelijke koffiebranderij en dat willen ze graag zo houden.  Ze hebben geen enkele ambitie om enorm groot te worden. Ze willen dicht bij hun klanten blijven staan en deze de beste koffie geven.
    Koffie van de kleinere groene plantages verkregen tegen eerlijke betaling aan de koffieboeren.
    Dus ofwel, je gelooft Charlie op zijn mooie blauwe ogen en proeft in zijn zwarte goud de eerlijkheid, de goedheid en de zuivere koffie.
    Ofwel je kiest voor de grote ketens.. Deze hebben een eigen certificaat ontwikkeld voor duurzaam geproduceerde koffie en thee en serveren daarmee dus altijd gecertificeerd.